Warsztaty
Najbliższe warsztaty TOYA Studios w dniach 22 czerwca 2016 roku na Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie oraz 27 czerwca 2016 roku na PGNiG TRANSATLANTYK FESTIVAL w Łodzi
MŁODZI I FILM W KOSZALINIE:
Jakość czy głośność? TOYA Studios o dynamice dźwięku w filmie.
TOYA Studios zaprasza na dyskusję na temat jakości dźwięku w filmach. Odpowiednie brzmienie, które nie wywołuje u widza dyskomfortu, to nadrzędny cel wielomiesięcznej pracy nad ścieżką audialną. Podczas spotkania obalimy mity, zastępując je faktami dotyczącymi dynamiki zgrania dźwięku. Współczesna technologia nie stawia ograniczeń dla dynamiki, bariery powstają niestety w warunkach odsłuchu, którym warto się przyglądać. Porozmawiamy o tym, jakie standardy odsłuchu są potrzebne w studiu zgrań, w kinie, czy np. w studiu montażowym do tego, aby zrealizować profesjonalnie udźwiękowione dzieło. Dowiemy się także więcej na temat poszczególnych elementów warstwy audialnej. O tym, czy dialog musi być głośny, aby był zrozumiały? Czy naprawdę stoimy przed wyborem między jakością a głośnością?
Podczas spotkania czwórka operatorów dźwięku opierając się na konkretnych przykładach opowie o swoich sposobach na uzyskanie zamierzonego efektu. Opowiedzą o tym, dlaczego każdy twórca może mieć doskonały dźwięk w swoim filmie, jeśli będzie pamiętał o kilku podstawowych zasadach. Do dyskusji zaprosiliśmy wybitnych specjalistów: Piotra Knopa, Franka Kozłowskiego, Sebastiana Witkowskiego i Mateusza Adamczyka, którzy na podstawie własnych doświadczeń wprowadzą uczestników spotkania w podstawy pracy z dźwiękiem.
Termin: 22 czerwca 2016, 16:00
Miejsce: Kino Alternatywa, Koszalin
Goście: Mateusz Adamczyk, Piotr Knop, Franek Kozłowski, Sebastian WitkowskI
Mateusz Adamczyk - operator dźwięku
Absolwent Wydziału Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie. Aktywny twórca ścieżek dźwiękowych filmów i reżyser nagrań muzyki filmowej. Współzałożyciel Studia Soundmaking w którym powstały ścieżki dźwiękowe m. in. filmów „Cześć Tereska”, „Rezerwat”, „Jeż Jerzy”, „Papusza” czy „Polskie Gówno”. Laureat Nagrody Indywidualnej 37 Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w kategorii "Dźwięk" i Orła w kategorii Najlepszy Dźwięk za film "Wojna
Polsko-Ruska pod flagą biało-czerwoną”.
Sebastian Witkowski -operator dźwięku
Absolwent Wydziału Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie z 2000 roku. Aktywny twórca ścieżek dźwiękowych filmów i reżyser nagrań muzyki filmowej. Współzałożyciel Studia Soundmaking w którym powstały ścieżki dźwiękowe m. in. filmów „Cześć Tereska”, „Rezerwat”, „Jeż Jerzy”, „Papusza” czy „Polskie Gówno”. Laureat Nagrody Indywidualnej 37 Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w kategorii „Dźwięk” i Orła w kategorii Najlepszy Dźwięk za film "Wojna Polsko-Ruska pod flagą biało-czerwoną".
Piotr Knop - operator dźwięku
Operator i montażysta dźwięku, pracujący w zawodzie od ponad 30 lat. Związany z Wytwórnią Filmów Fabularnych w Łodzi, potem Studiem Filmowym Łódź, a obecnie TOYA Studios. Członek Polskiej Akademii Filmowej. Autor dźwięku do ponad czterdziestu fabuł i realizator zgrania do ponad stu filmów. Laureat nagród za dźwięk w „Małej Moskwie” (Polska Nagroda Filmowa Orły, 2009 r.) oraz „Bandycie” (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, 1997 r.). Realizator zgrania dźwięku do filmów „Papusza”, „Hiszpanka”, „Dzień kobiet”. Twórca dźwięku do filmu „Sąsiady” Grzegorza Królikiewicza.
FranciSzek Kozłowski - operator dźwięku
Operator i montażysta dźwięku, założyciel studia UCHOSTUDIO. Ma na swoim koncie autorstwo kompletniej warstwy dźwiękowej do dokumentów, programów telewizyjnych, krótkich form fabularnych, teledysków, seriali animowanych. Tworzy dźwięk do debiutanckich filmów fabularnych: „Klezmer” i „Heavy Mental”. Udźwiękawiał filmy dokumentalne Bartosza Konopki (m.in. "Królik po berliński", „Sztuka znikania”), a także ostatnio nagradzane „Deep love” J. P. Matuszyńskiego, „Efekt domina” E. Niewiery i P. Rosołowskiego, „Badjao. Duchy z morza” E. Kubarskiej czy „Bracia” W. Staronia.
--------------------------------------------------------
DŹWIĘKOWO –FILMOWO. Warsztaty TOYA Studios
PGNiG TRANSATLANTYK FESTIVAL wraz z TOYA Studios zapraszają na warsztaty poświęcone znaczeniu dźwięku w filmie. Sesja szkoleniowa skierowana jest do twórców: producentów, reżyserów czy kierowników produkcji którzy chcieliby poszerzyć swoją wiedzę z tego zakresu, a odbędzie się 27 czerwca (poniedziałek) w profesjonalnym studiu dźwiękowym TOYA Studios.
Sukces filmu zależy od sumy elementów. Na pewno kluczowa jest tu dobra współpraca wszystkich członków ekipy. Zamierzeniem warsztatów jest zgłębienie wiedzy dotyczącej procesu powstawania dźwięku i wypracowanie kooperacji między stronami.
W trakcie warsztatów uczestnicy dowiedzą się o wartości profesjonalnie udźwiękowionego filmu i zdobędą praktyczną wiedzę od ekspertów w tej dziedzinie. Zostanie poruszona kwestia współpracy w zespole filmowym i jej warunków. Uczestnicy poznają dobre praktyki, które można wykorzystać na planie i na co należy zwrócić uwagę przy postprodukcji. Prowadzący opowiedzą o procesie powstawania dźwięku na wszystkich etapach produkcji i przeprowadzą case study na wybranych filmach. Dostarczą również cennych rad dlaczego warto zadbać o jakość dźwięku i jak tego rozsądnie (budżetowo) dokonać.
Wstęp na warsztaty jest bezpłatny.
Program Warsztatów TOYA Studios
10:00 - 11:45 Jak dobrze zrobić dźwięk do filmu i nie przepłacić. Case study. Prowadzenie: Tomasz Sikora
12:15 - 13:45 Dźwiękowiec i cała reszta. O współpracy z operatorami dźwięku podczas prac nad filmem. Prowadzenie: Jacek Hamela
14:15 - 16:00 Znaczenie dźwięku. Po co ci profesjonalnie udźwiękowiony film? Case study. Prowadzenie: Michał Kosterkiewicz
Jacek Hamela przybliży procedury współpracy między dźwiękowcami a producentami, reżyserami i kierownikami produkcji. Opowie o korzyściach profesjonalnie udźwiękowionego filmu i zagrożeniach, gdy brakuje porozumienia między stronami. Michał Kosterkiewicz wraz z Piotrem Knopem zapoznają uczestników z aspektami technicznymi pracy nad dźwiękiem od planu zdjęciowego do finalnego zgrania. Tymczasem case study Tomasza Sikory pozwoli w oparciu o analizę konkretnych fragmentów filmowych (m.in. “Demona” Marcina Wrony) na ukazanie użytecznych rozwiązań, a także błędów, których należy unikać.
Michał Kosterkiewicz
Operator dźwięku 20-letnim doświadczeniem. Przez lata związany z Wydziałem Dźwięku Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi, zaczynał pracę jako technik i inżynier studia. W latach późniejszych wiceprezes Studia Filmowego Łódź, obecnie współpracuje ze studiem dźwięku TOYA Studios oraz OPUS Film. Brał udział w realizacji takich hitów filmowych, jak „Kiler”, „Zmruż oczy”, „Magiczne drzewo”, „Moja krew”, „Listy do M.”. Ostatnio współpracował przy dźwięku oraz zrealizował finalny miks do „Jesteś Bogiem”. Jest autorem dźwięku do „Cudownego lata”, „Wymyku” i serialu „Paradoks”. Otrzymał nagrodę Orzeł za Najlepszy dźwięk w filmie „Mała Moskwa” (nagroda zbiorowa z Piotrem Knopem i Wacławem Pilkowskim).
Tomasz Sikora
Realizator dźwięku, producent, muzyk zespołu Karbido, założyciel niezależnej oficyny wydawniczej Hermetyczny Garaż. Autor dźwięku do filmów fabularnych, animowanych i dokumentalnych. Nagrodzony Złotym Jantarem za dźwięk do filmu "Moja Krew" Marcina Wrony. Twórca dźwięku do filmów: fabularnych m.in. “Miłość” Sławomira Fabickiego, “Demon” Marcina Wrony, dokumentalnych m.in. “Pieśń pamięci” reż. Nathalie Rossetti, Turi Finocchiaro, animowanych m.in. “Czerwony papierowy stateczek”reż. Aleksandra Zaręba
Jacek Hamela
Operator i reżyser dźwięku. Członek Polskiej Akademii Filmowej oraz Europejskiej Akademii Filmowej (EFA). Laureat wielu prestiżowych nagród w kategorii Dźwięk m.in na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Wielokrotny laureat Polskiej Nagrody Filmowej m.in. za „Różę” Smarzowskiego czy „Katyń” Wajdy. Zrealizował dźwięk do takich filmów jak “Pod mocnym aniołem”, “Lęk wysokości”, “Jasminum”, “Pornografia”, “Boisko bezdomnych”.